torsdag 24 maj 2007

Jasså, har de glömt vatten och avlopp i köket?

Mannen sitter och synar de senaste bilderna från bygget.
- Jag tycker att det är konstigt att man inte ser rören för vatten och avlopp i köket ännu.
" Varför de liksom putsar väggarna före de tar fram rören..."
Jaha.... säger jag lagom intresserad. När man går inpå detaljer om stolpar och nivåer, och bjälkar och rör är det inte så intressant. Pratar vi däremot om skisser på kök, möbler och gardiner så...
- På de andra huset tog de fram det innan de putsade väggarna invändigt, fortsätter han.
- Mm, det ordnar sig nog. Men såna här detaljer kan väl du ta med byggfirman direkt? fortsätter jag
- Detaljer!!. ...säger han. Men hallå, de har kanske glömt att ÖVERHUVUDTAGET dra fram vatten och avloppsrör, säger han .Det kanske inte bara är så att de inte syns än. De kanske inte FINNS! Och det fattar du vad det innebär...då har vi ett kanonsnyggt europeiskt kök med spishäll och granitbänkskiva, tvättmaskin och snygg diskmaskin...men vi kan inte använda det!
-Herregud, säger jag. Det fattar du väl att dom fattar. Att vi skal ha det. Du har ju till och med ritat exakt var alla rör skall vara! fortsätter jag
Vi mailade till svenske projektledaren vi antällt. Han ringer och pratar med dem.
Klart de hade missat detta!! Men det löser dom såklart.
Att bygga hus i Thailand kräver tålamod, att man har stenkoll, och att man tycker om små detaljer. Att man kan byggbranchen är ett måste om man gör som vi " bygger själva" och inte genom en svensk förmedling. Men framför allt behöver man gilla " detaljer" som jag kallar det.
Tur att min man gör det.
Jag gillar mer stora saker, som gardinuppsättningar och olika färgkoordinationer på väggar och möbler. Hehe.
Tonåringarna bryr sig om bredband, och närhet till strand och shopping.
Småbarnen bryr sig om vilka leksaker som skall köpas till huset, och att poolen är varm och kul.
Tur att vi kompletterar varandra så bra mannen och jag. Och barnen.
Alla delar blir till en fantastisk helhet.
Att bygga i Thailand kräver också att man ställer om sig till deras kultur.
För dem är livet " same same but different" och den kuluren får man anamma om man vill bo där. Annars får man bygga semesterparadis i Småland.

Inga kommentarer: