tisdag 26 juni 2007

Thailand ...

Hej på er allihop! Hur har ni det där hemma? Blir lite trött på att inte Internet funkar hemma i huset men det är väl en mening med det också. Det blir ju mycket mer tid över till att bara vara då :-) Våra mailadresser vi sade att vi skulle ta med oss ( Telia) fungerar inte heller som några av er kanske märkt. På sätt och vis är det lungt, men samtidigt blir vi begränsade eftersom vi är vana att alltid kunna nå de vill vill, eller bli nådda ....Det är en vila i sig att vara " bortkopplad".. Man bara ÄR, varje dag. Lite som Thailändarna själva fungerar.Leva i nuet. I dag är det idag - i morgon är det en ny dag. Och hur den blir det vet vi inte förrän då. Det är en mening med allt som händer, även om vi inte ser det just då. Antingen skall man öva sig på något, eller så är det det bästa för en, trots att man inte förstår det just då.Gillar det där ordspråket " Man är ofta så upptagen med att sörja att dörren stängdes, att man inte ser att ett fönster öppnats" Vi har det underbart här nere. Vädret är vackert nästan hela tiden, vissa dagar kommer det små skurar på nån halvtimme - men det har inte stört oss alls. Faktum är att vi inte solar så mycket, alltså inte ligger och pressar. Vi gör så mycket annat. Badar och solar - javisst en stund, men sen är det saker som skall fixas till huset - inköp - åka dit och kolla så de jobbar. Handla, åka på utflykter - det har blivit några båtturer till vackra öar och så har vi hittat helt fantastiska stränder en tio minuter från huset med bil. Skall bli skönt att få flytta in till sitt eget hus - även om det vi bor i nu är helt....ja...stort och underbart.Men då kan vi promenera till stranden , det tar bara tio minuter att gå från huset. Man kan promenera ner till lilla byn för att äta eller handla - slippa ta taxi som vi får göra nu. Eller moppe - men då är det ju bara två som kan åka. Idag har jag och Isabelle och Felicia varit och handlat på eftermiddagen. Det finns HUR mycket om helst här - Sverige släng dig i väggen alltså. Cornelia har fått en ny vagn ( vi glömde vagnen innan vi skulle til flyget- smart ) En jättefin vagn med massa attiraljer kostade 999 Bath vilket motsvarar 198 SEK. Sjukt billigt. Sen hade de rea på alla leksaker i samma affär så vi shoppade loss massor med saker till barnen. Hug hoppade av glädje och skrek : JULAFTON I THAILAND!! Indianby och pistoler, flygplan och massor med annat för bara en hundralapp..Vi fick ett kök till Cornelia med gasolplattor och massa tillbehör för 85:-...Den som har barn och kommer att låna vårt hus får det gott. Det är oftast det besvärliga med semester med småbarn utomlands tycker jag - man saknar allt det praktiska man har hemma. Vattenkokare, micro, .....alla små saker som blit en helhet som underlättar. Som man inte bryr sig om om man inte har småbarn med sig,. Vi har inrett huset i Thailändsk modern stil - fast med europeisk standard. Vi vill ha det geniuint thailändskt i möbler till viss del, mycket buddhafigurer och detaljer i thai - men ändå stramt och enkelt. Men standarden ville vi ha svensk. Att duschen blir tillräckligt varm - att duschmunstycket skall ge rikliga strålar så man slipper stå en kvart för att duscha. Så nu finns det mesta i huset i svensk standard. Leksaker, potta, barncyklar, hjälmar och så en moppe också. :-) Köket blir så snyggt! Mörkbrunt med handtag i borstat stål. Kyl och frys i borstad aluminium. Tvättmaskin också. Snart är det dags att flytta in. Overkligt och underbart. Dagarna flyter i hop, vi bara lever här och nu. Vilken rehab-resa mot stress kan jag säga. Det ÄR underbart att slippa att ha stenkoll på tiden ( vi har inte ens klocka på oss - mobilen finns om vi behöver) I morgon skall vi dock ställa klockan - v skall med en båt tidigt på morgonen till en snorkelstrand med kritvit sand och kristallklart vatten. Issa och Linus var där igår och rekade. Känns konstigt att ha så stora barn som världsvant tar sig ner till hamnen med taxi, pratar engelska utan pardon, väljer en båt som skall stanna på en ö / strand de tycker verkar fin.!! Vi var borta i huset en snabbis, och barnen passad på att svalka sig grannens vackra pool. Språket är det lite si och så med här. Vissa thailändare pratar ingen engelska alls, särskilt i fiskebyn vi köpt vårt hus ( Bang Sare ). Andra pratar lite mer. Vår trogne taxicahufför har börjat våga prata mer och mer med oss för varje dag. Jag försöker prata med dem på deras vis, sjunga på vokalerna och apa efter dem. Det funkar bättre. Men igår var det en så där typiskt rolig grej som hände. Anders skulle ner till husbygget och kolla en grej. Vi har köpt ett annat handfat så han ville se att det monterades, och så skulle han skruva upp nånting i badrummet som han hade bättre grejer till. Jag tog barnen till Mc Donald´s - enkelt när man är själv med dem en stund. Där äter de minsta bra, och så går tiden fort tills pappsen är tillbaka, och vi är två om saligheten igen. Taxichaufförern har berättat om sin dotter - att hon är två år. Han har också på knackig engelska berättat att han har ett hus med sina föräldrar 50 mil bort. Jag skulle fråga om barnet bodde här eller i huset hos farföräldrarna. Det är inte ovanligt att thailändare får barn, men pga ekonomiska skäl tvingas de lämna sina barn hos far eller morföräldrar och bosätta sig långt därifrån där man kan tjäna mer pengar. Så skickar de pengarna hem till byn och barnet. Alltså frågade jag sakta i bilen på väg från Mc Donald´s : - Your daughter. Were is your daugter? In Pattaya?She live her? With your wife and You? Or in the house with your parents? Jag såg att han tänkte. Länge. Jag frågade igen "Your daughter? Here in Pattaya? "- "AAAAAAAAAha. säger han. "Dåter. Dåter. Pattaya". Han tänkte lite till. Sen sade han. "My children. She go clinic. Every month. Very god for her." Jag hummade lite och sade "Okej okej." "Clinic" frågade jag. " Yes yes, i take her clinic every month. AAAA....vaccination..." " Okej Okej" svarar jag intresserat. " Why every month?" " Godd for her, svarar han.Han svänger av från huvudvägen och kör in i ett slummigt kvarter. Jag ser att vi kommit dit turister aldrig är. Eftersom jag lärt känna honom är jag trygg, annars hade jag nog trott att det var en taxirånare :-) Han kör på guppiga vägar och berättar entusiastiskt om dottern och cliniken. Hon är visst född på kliniken också. Jag tänker att han tar nog en genväg för att slippa rusningstrafiken. Så svänger han in framför ett litet grönt hus och pekar "clinic". Cornelia är trött på att åka bil nu. Hon vill gå ur. Nej säger jag. Farbrorn ville bara visa var hans dotter går till doktorn. Vi skall åka hem nu. Taxichauffören tittar på mig och säger " Velly good doctor" " Okej" svarar jag." Fine". Han fortsätter " You need doctor? " Blir full i skratt och tänker " Ja du anar inte"..men svarar " Oh, no thank you" Han fortsätter: "You say doctor Pattaya? You say doctor"? Då fattar jag att han trodde jag frågade efter doctor i Pattaya. " Oh no...I asked about you daughter" Han brister ut i skratt. " Solli Solly, Me spek no good. I listen You want doctor. You say daugher" Oh vad vi skrattade på vägen hem. Hela vägen vill han lära mig mer thai. Jag härmar efter. Cornelia också.Felicia också. Isabelle kom hem nyss efter att ha varit på thaimarknad med Felicia. Helt i exats visar hon sina fynd för mig och Anders. Lösnaglar med tigerränder och klister till för bara 5 bath. ( En svensk krona!!) Fodral till hennes I-pod...med mera...Lilla tösabiten Felicia har fyndat hon med. En leksaksmobil som ser på pricken riktig ut.4 kronor! Bland annat. Isabelle säger entusiastiskt " Jag måste bara säga till farmor och farfar att de skall åka hit. Med mig och Linus. Du fattar vad farmor skulle älska thailand. Hon älskar ju markander med massa små saker, mobiltillbehör, nagellack och sånt. Och alla kläder. Fast farfar skulle bli trött på henne." Tror du?" säger jag " Du fattar vad hon skulle vilja handla Han skulle bli trött alltså" hon pratar fort och mycket....uppeldad över sin plan att ta hit farmor och farfar till våren. Hon pladdrar på och jag skrattar. " Farmor är ju som du och jag" Hon vill verkligen få mig att förstå hur bra det skulle bli. Och det tror jag med. " Hon skulle LÄTT åka med mig på moppen mer till thailändarnas marknad Swisch" fortsätter hon " Tror du hon skulle våga det, säger jag, åka med bak på moppen?". Jag känner mig grymt tveksam. Vet hur jag själv känner mig hehe... " Lätt. Bara hon får handla så ".... och flinar åt mig. "Precis som vi". Alla droppar av och lägger sig. I morron är det tidigt upp. I morron är det en njutningsdag på paradisstranden. I slutet på veckan skal vi packa, och beställa flakbil. Sen flyttar vi in i vårt alldeles egna hus i Thailand. Då börjar semestern på riktigt :-) Kram Kram från hela familjen Roempke

1 kommentar:

Maxarna sa...

Hej!
Vad kul att se att ni har det så underbart. Huset blir ju kanon fint vad fort det har gått nu på slutet. Måste säga att det är fantastiskt att kunna följa er så här. Vill bara skicka en hälsning från oss i sverige och säga att vi saknar er!
Kram Maxarna