tisdag 12 juni 2007

Vamt och gott - livet är underbart

Härliga dagar i paradiset! Vi har det varmt och gott, i morse var det 35 grader i skuggan när vi tog morrondoppet. Det är otroligt hur snabbt man vänjer sig vid värmen, även barnen! I förrgår åkte vi ut till huset på eftermiddan som omväxling, och såg på hur snabbt jobbet förlöper. Det är åtta till nio man där varje dag så det är verkligen full aktivitet. Huset skall bli klart enligt kontrakt säger byggledaren, och nu är golven lagda i alla rum. Vi köpte nytt golv till badrummet - svart skifferliknande klinker som skall börja läggas i dag. Idag fick vi besked att köket och alla möbler kan monteras upp om två veckor. Utsidan skall vara klar om två veckor och tre dagar säger han. Vi tar det med ro, vi vet att mycket hänger på vädret och lksom hur dagen ter sig för Thailändarna. Vi besökte även vår fina strand, det är så finkorningt och ljus sand om man jämför med Jomtien ( södra Pattaya ) där vi bor idag i det huset vi hyr. Det är underbart med denna lyx och komfort i huset vi hyr, och jag lagar mat hemma varje dag, minst en gång om dagen. Det blir både för dyrt och för jobbigt att gå på restaurang med alla barn två gånger om dagen. Jag och tonåringarna hade en helkväll på stan i går med shopping och middag ute. Vi fick många härliga skratt och jag lärde barnen hur man prutar på riktigt. De var uppenbart förvånade över att de fick sina bikinis, väskor och annat till en tredjedel av utgångspriset. Förutom det underbara livet tycker vi att barnen får ut så mycket av den här semetster. De ser mycket fattigdom och lär sig se livet ur fler perspektiv. Linus sade igår efter att vi skänkt en dagslön för en vanlig Thailändare, en kvinna som satt på gatan med sin sju dagar !! gamla bebis och tiggde: " Mamma. Thailändarna är otroliga männissor. Hon sitter här på gatan och tigger med sin bebis. Hon har ingenting. Men hon ler" " Vi i Sverige har egentligen allt, men vi bara gnäller" DEnna resan känns otroligt värdefull ur en mängd perspektiv. Jag har shoppat också, otroligt vackra saker till vårt fina hus :-) Jag fullkomligt ÄLSKAR inredning så dettaär paradiset även ur detta perspektiv. Idag har det varit båttur ut till en paradisö här utanför oss. Det kostade 8:- tur och retur !! och bjöd på kritvita stränder och turkost vatten. Fiskar i alla de möjliga färger kunde man se genom glasbotten på båten, och när man snorklade...Jag önskar att ni alla kunde vara här med oss och uppleva allt detta fantastiska. Kram Familjen Roempke